Revoluția Industrială 4.0: Pregătește-te pentru viitorul automatizării
Ce este Revoluția Industrială 4.0? Imagineazăţi o maşină care conduce singură, doar care pe lângă faptul că te transportă, îţi mai şi face cumpărăturile şi îţi rezolvă problemele cotidiene. Acum imagineazăţi o fabrică care se conduce singură: i-a deciziile operaţionale necesare,supraveghează muncitorii,maşinile folosite în procesul de fabricaţie, iar la sfârşit îţi furnizează toate informaţiile necesare pentru luarea de hotărâri strategice.
Revoluția Industrială 4.0 poate produce profit pe 3 arii diferite
Colectarea automatizată a datelor: unul din punctele slabe ale programului de gestiune este faptul că nu toate datele sunt introduse, sau datele sunt incomplete.
Scutirea muncii umane: probabil nu toţi angajaţii fac ce trebuie sau în felul şi modul în care ar trebuii făcute lucrurile.
Asigurarea controlului şi a informaţiilor corecte: din miliardele de date adunate eset dificil să se extragă doar datele şi informaţiile care duc la creşterea profitabilităţii.
Chiar dacă revoluţia industriala 4.0 este o temă de actualitate în ţara noastră, totuşi majoritatea persoanelor aflate în poziţii de conducere o asmiliează cu robotizarea. Tocmai datorită acestui motiv de cele mai multe ori, exclud orice tip de implementare legată de industria 4.0, pentu că ei consideră ca aceasta ete profitabilă şi necesară doar în cazul multinaţionalelor. Pe lângă faptul că aceasta este o msiconcepţie, nu este luată în considerare, chiar dacă acesta ar pute fii acel element esenţial care poate mării rata profitabilităţii în cazul intreprinderilor mici şi mijlocii. În ţara noastră multinaţionalaele care activează în domeniul fabricaţiei de obicei au o profitabilitate peste media europeană, satistic însă acest indicator este micşorat de companiile mici şi mijlocii.
Din grafic reiese faptul că în ţara noastra de la criza din 2008 profitabilitatea companiilor din intudstria de fabricare a crescut foarte putin, iar în cazul companiilor mici şi mijlocii aproape deloc. Putem observa faptul că în europa centrală şi de est încă din anii 2000, companiile au reuşit să se menţină pe un trend ascendent, acest trend menţinânduse şi în prezent în Szlovacia, Polonia şi celelate ţări din centru europei.
Se pune întrebarea la noi oare de ce nu? Putem să dăm vina pe guvern,pe aşezarea geografică, sau pe caracterul oamenilor de la noi, dar că situaţie este una destul de clară. Companiile aflate la vest de noi,iau decizii întotdeauna în numele eficientizării, pe când la noi de foarte multe ori aplicăm pentru o finanţare pentru o maşincă doar pentru că există fonduri,şi posibilităţi, mai apoi această maşină este aşezată în colţul unui depozit şi acolo se prăfuieşte.
Un lucru probabil şi mai la obiect pe lângă mărirea capacităţii de producţie este profitul generat. In cazul celui din urmă poate fii de impact implementarea industiei 4.0 în cazul intreprinderilor mici şi mijlocii. În cazul fabricilor nu doar roboţii pot duce la rezultate mult peste capacităţile de lucuru ale unei persoane.
Conform Rafaela Lindbreg de la publicaţia Bloomberg, nu există o corelaţie directă între mărirea productivităţii şi numărul de roboţi. Acum 20 de ani în SUA productivitatea era mai mare chiar dacă acum numărul roboţilor este de 7 ori mai mare.
În concluzie acest 4.0 înseamnă analiza propriilor date, care te ajută să îţi măreşti productivitatea. Astfel nici angajaţii nici maşinile nu pot garanta o eficienţă maximă,iar în sistemul de gestiune se află toate datele care cu instrumentul potrivit pot fii extrase pentru a sprjni dezvoltarea şi creşterea profitabilităţii.
Industria 4.0 înseamnă în prmul rând implementarea de sisteme de business inteligente. Din ce este compus un astfel de sistem BI (business inteligence), şi prin cum ajută la creşterea productivităţii.Elmentele acestuia pot fii categorizate în 4 mari arii.
Strângerea de date: în sistemele de gestiune adunăm în continuu tot felul de date, în principal date financiare, referitoare la producţie, despre activitatea fabricii, iar toate acestea pot fii concentrate, adunate într-un singur sistem
Analiza datelor: această analiză este una complexă şi detaliată, iar deciziile luate al la bază rapoarte complexe. Pentru ca persoanele aflate la conducerea unei organizaţii să poată reacţiona în timp util la schimbările bruşte, trebuie să vadă toate datele în timp real,şi acestea să arate exact numerele şi procentele care nu sunt în concordanţă cu planul.
Optimizare şi finisare : setăm acei paremtetrii ai căror limite dacă sunt depăşite BI ul va trimite imediat o notificare sau avertizare către persoana desemnată. Business Intelligence-ul cu acest instrument pune controlul deplin în mâna unei persoane aflate la conducere.
Prognoză: predând şi învăţând arhitectura datelor, algoritmilor de înăţare asistată, putem prezice cantitatea comenzilor viitoare, schimările în preţul de achiziţie al materiei prime sau putem să avem şi o preveziune asupra fluctuaţiilor în cursul de schimb al valutelor.
Datorită sistemului de gestiune avem acces la date în timp real, indiferent de tipul acestuia. Cu ajutorul Business Intelligence putem să generăm imediat informaţiile esenţiale care vor sta la baza deciziilor noastre.
Îţi este cunoscută situaţia când un angajat pentru un salariu mai bun pleacă şi se angajează la o multinaţională? Nivelul salarial acordat de către multinaţionale nu îl poţi permite, pentru că pur şi simplu angajaţii tăi nu produc destul de mult. Dacă ne referim strict la procente atunci putem să observăm că nici multinaţionalelel nu dispun de un procent mai ridicat de bani, însă angajaţii de aici muncesc sub spravegherea şi în limitele impuse de un protocol strict, astfel angajatul este obligat să fie eficient. În cazul tău însă îţi lipsesc instrumentele necesare pentru impunerea controlului.
Revoluția Industrială: Senzorii in procesul de fabricare
Pentru a creşte nivelul de stisfacţie al clienţilor este repectarea termenelor limită, însă datorită lipsei forţei de muncă de foarte multe ori acesta nu poat fii ţinut. Uneori trebuie să aşteptă mai mult pentru materia primă, alteori nu avem destui oameni pentru o anumită muncă, sau maşinile cu care lucrăm se defectează,sau mentenanţa acestora durează mai mult decât am estimat. O soluţie poate fii dotarea maşinilor cu senzori, datele măsurate de aceştia şi corelarea cu datele din ERP poate rezulta un proces de fabricare mult mai eficient. Putem deduce printre mai multe cauza care a dus la producerea nunui rebut, sau putem să vedem diverse date în timp real asupra stării maşinii, temperatura viteza acestuia. Putem monitoriza cu ajutorul senzorilor de vibraţii, maşinile de tăiere cu laser, croelând datele obţinute de la senzori cu datele existente în ERP, putem să intervenim din timp cunoscând cu exactitate detaliile şi motivul.
Sistemul de business inteligence poate face corelarea datelor de la senzori şi a sistemului de gestiune în timp real, iar unlele sistem încep să ne trimită notificări încă dinaintea generării unui rebut, dacă recunosc un trend care poate duce la un astfel de rezultat. Cu costuri relativ mici putem deja să construim sisteme dotate cu senzori care poate să trimită date şi de la diferite maşini,şi poate măsura şi date fizice, având posibilităţi aproape nelimitate. Acest sistem de inteligenţă măsoară,stochează date şi timite notificări alerte pentru persoanele competente.
Posibilităţile de aplicare a unui sistem de inteligenţă în producţie
Care sunt acele domenii în care putem să mărim productivitatea cu ajutorul datelor transmies de senzori, maşini respectiv sistemul de gestiune.
Mentenanţa predictivă
Nu ne poate fii indiferent care este momentul în care observăm o greşeală sau o disfuncţie. Dacă ceva nu este în regulă şi nu ne dăm seama, acest lucur nu poate costa foarte mult. Nu este acelaşi lucru dacă trebuie să schimbăm o piesă de 300 de euro sau una de 3000 sau dacă avem de aşteptat după aceasta 2-3 săptămâni, iar în acest interval nu se va putea lucra.
Automatizarea consumului de materie primă şi a recepţiei de produs finit
Pentru majoritatea firmelor din ziua de azi nici nu este de perceput să nu aibă un sistem ERP. Pentru a reuşii să implementăm corect în cazul producţiei trebuie să ţinem evidenţa exactă a materiei prime trimise către o maşină, mai apoi semifabricatul ridicat, mai apoi produsul finit şi toate acestea introduse în sistemul de gestiune. Introducerea manulă a datelor presupune un timp efort foarte mare, şi pe lângă acestea mai trebuie să luăm în calcul şi erorile umane. Aceste introduceri de date pot fii automatizate cu ajutorul unui sistem de business intelegience.
Reducerea numarului de rebut şi stabilirea cauzei care a dus la producerea acestora
Cu ajutorul corlării de date din diferite surse, sistemul deja poate să indice principalele cauze ale rebuturilor, cu ajutorul unui proces de îvăţare a maşinilor monitorizează şi colectează toate aceste date.
Proces de fabricare adaptiv
În acest punct industria 4.0 ajunge să îşi arate cu adevărat utilitatea. Sistemul de business inteligence face legătura între diferite maşini folosite în procesul de fabricare, astfel acest proces poate fii restructurat într+un mod dinamic.
Gestionarea utilizării maşinilor de persoane autorizate
Se poate limita accesul la o anumită maşină astfel încât doar anumiţi angajaţi să poată pornii aceste maşini. Mai departa sistemul înregistrează şi stochează datele referitoare la cine când şi în ce mod a utilizat maşina respectivă. La fel suprasolicitarea,erorile pot fii legate de o persoană.
Mărirea productivităţii angajaţilor
De fiecare dată când putem să transmitem dtele potrivite pentru un anumit grup. putem să creştem eficienţa chiar cu 15-20%. Putem să oferim răspunsuri pentru lucruri precum:
- cu ce materie primă trebuie să lucrăm,şi în care dintre depozite se află
- cât timp mai avem pentru finalizarea procesului de fabricare în cazul unei comenzi specifice
- în cazul fabricării în serie: din câte bucăţi câte au fost deja finalizate şi câte urmează, conform planului cum ar trebuii să fie.
Pe lângă toate acestea putem să vedem şi ce activităţi au auvut angajaţii.
,,La noi totul este în regulă,,
Din nou, un progra, cu ce mă ajută pe mine? Dispune de tehnologie de ultimă oră şi am cei mai buni oameni din domeniu, pe lângă acestea mai avem şi o experienţă de peste 20 de ani. Da evident recunoaştem că mai există şi probleme,clienţii mai fac reclamaţii , am mai pierdut şi diferite proiecte,şi totuşi noi mergem înaint şi chiar suntem pe profit. Aşa a fost asta dintotdeauna nu avem noi nevoie de programe, softuri. Avem desigur şi un sistem de gestiune, mai există probleme şi cu acesta, dar am investit timp şi bani încât mă ia cu durere de cap doar dacă mă gândesc la acesta- aceste sunt gândurile unuei persoane aflate la conducerea unei organizaţii. Însă diferenţa între companii se adânceşte de la an la an, deorece acestea încep să facă investiţii tot mai mari în sisteme IT şi sisteme necesare pentru srijinirea eficientizării activităţlor desfăşurate de aceste companii. Este nevoie de o schimbare de percepţie pentru a reuşii să se ţină pasul cu celelalte firme. Este indubitabil faptul că în ţara npastră există specialişti de excepţie, tehnologii noi,însă acest lucru nu va fii deajuns pentru anii ce urmează.În prezent întrebarea este cu cât am avea mai mulţi bani cu sprijinul unui software, în 2-3 ani existenţa unui software capabil poate fii condiţia pentru existenţa noastră pe piaţă.
Digitalizare în fiecare segment
IT- ul astăzi nu înseamnă doar reţele, calculatoare şi administratori de reţea care ne salvează de viruşi. La fel cum viaţa noastră personală este împânzită de IT la fel se întâmplă şi cu o societate comercială:
Transmitem diverse date către instituţiile statului, generăm facturi şi alte documente în fomrat electronic,semnăm electronic şi lista ar putea continua aproape până la inifinit.
Foarte multe firme mici, pot să devină partenerii de încrederea a unei multinaţionale doar cu condiţia să asigure conectivitate cu propiul sistem de gestiune,sau clenţii mai mari îşi urmăresc comenzile exclusiv în online.
Privim cu mirare copii de 4-5 ani care, deşi încă nu au învăţat să citească folosesc cu încredere telefoane,calculatoare şi alte sisteme IT. Trebuie să conştientizăm şi faptul că noua generaţie care păşeşte acum pe piaţa muncii este deja una familiarizată cu cu tehnologia, nu au studii de specialitate în domeniul informaticii şi totuşi se descurcă de minune cu orice program nou. Iar dacă aceşti vor ajunge în poziţii de conducere în câţiva ani vor folosii sistemele de gestiune cu uşurinţa cu care se joacă acum pe diverse jocuri. Trebuie să admite şi faptul că foarte mulţi au sisteme de gestiune foarte bune însă acestea nu sunt exploatate la capacitatea lor maximă.
Aceste sisteme sunt utilizate la un nivel mai aproape de minim, pentru că nimeni nu i-a învăţat pe cei aflaţi în conducere cum trebuie să folosească în mod eficient un sistem ERP. Chiar dacă majoritatea sunt conştienţi de faptul că au nevoie de soluţii şi instrumente digitale, nu cunosc posibilităţile acestora, şi nu iau în calcul avantajele unui astfel de sistem care poate este folosit la maximum de către concurenţă, astfel se autodescalifică din acest concurs încet dispărând de pe piaţă. Noua generaţie de antreprenorişi persoane care ajung în poziţie de conducere va reforma întreaga industrie, şi în această reformă programele, soluţiile IT vor avea o pondere însemnată,acestea cunoscând un avans tehnologic nemaiântâlnit până acum.